tisdag 21 februari 2012

Recension: Gardet – Fiende på egen mark

Nyligen så släppte Gardet sitt debutalbum, betitlat Fiende på egen mark, via skivbolaget Midgård. Efter några genomlyssningar så har jag nu skrivit ihop en recension.

Jag fick recensionsexemplaret under förra veckan, och blev aningen exalterad. Det är ju som bekant inte varje dag som det släpps svenska nationalistiska skivor nu för tiden. Glädjande är dock att det tenderar till att bli en ändring på detta, både vad gäller skivsläpp och spelningar.

Gardet är ett nytt band som debuterade på samlingsskivan Nordland 6 förra året med tre låtar. Bland annat med låten En legend kan aldrig dö. Jag förväntade mig därför något i samma anda, men mer utvecklande och nyskapande.

Gardets debutalbum Fiende på egen mark.

Så snart jag fick möjlighet så lade jag skivan i cd-spelaren och lät den avverka låt efter låt, tills det tystnade och skivan hade tagit slut. Under skivans gång så var det ett par låtar som jag minns att jag tyckte speciellt bra om. Efter lite letande bland låtarna så fann jag deras namn vid Blindgångare och Civilkurage. Den senare är enligt mitt tycke den bästa låten på skivan:

Av ett illasinnat brödraskap vår tolerans är satt på prov. I en svenskfientlig filosofi den röde djävulen blottar sitt horn. Med äkta svenskar i ett utanförskap dom kan utföra sin lömska plan. Dom drar ner på vård och skola men ökar kostnaden för flyktingbidrag. Vakna och se, vi vill inte ha hit fler. Bevara land och ras, visa civilkurage.”, första stycket ur Civilkurage.

Efter ytterligare lyssningar så har båda låtarna växt, främst Civilkurage. Även flera andra låtar har rest sig över mängden. Till exempel Politiker, Frihet, Shoulder to shoulder samt The North´s gonna rise again, då den är aningen speciell och rytmisk.

Albumet innehåller 16 låtar som presenterar en blandning av klassisk frihetsrock och rock ´n roll. Bland de 16 låtarna så finns tre covers; Frihet av Landser, Oh no, here comes a Commie av Skrewdriver samt Ett rike, ett land av No Remorse. Skivan levereras i en DVD-förpackning och innehåller en snygg boklett med samtliga texter, bilder på bandet samt en personlig text signerad sångaren Swede.

Summa summarum så ger jag Gardets debutalbum godkänt, men varken mer eller mindre. Skivans 16 låtar hade med fördel kunnat reduceras ned till de 10-12 bästa. På så sätt hade kvaliteten ökat. Ett plus är att samtliga texter finns med, men jag förstår inte riktigt vitsen med en DVD-förpackning.

Sången är bra, musiken är välspelad och som helhet så finns det flera bra och medryckande låtar, där några sticker ut lite extra. Jag tycker dock att de borde ha lagt mer tid på texterna, och framför allt haft större variation på ämnen. Det blir stundtals för mycket fokus på invandring och kommunism. Dessutom så känns det uttjatat med ytterligare en låt tillägnad Mona Sahlin. Jag saknar helt enkelt nytänkande, nytänkande som kan inspirera och öppna nya ögon.

Det är kul att det börjar hända saker inom musikverksamheten, något som bland annat medlemmarna i Gardet har bidragit till. Under året så kommer även flera svenska skivor att släppas. Dessutom så har spelningarna kommit i gång och på tur står en spelning i Småland den 3 mars. Gardets debutalbum kan inhandlas hos Midgård. Köp musiken och stöd svensk nationalism!

Länk
Midgård