tisdag 3 januari 2012

Kultorg i brevlådan

I går så fann jag ett paket i min brevlåda från Norge. Med nyfikenhet så öppnade jag det och fann tidskriften Kultorg Nr 27. Den innehåller flertalet artiklar med fokus på bland annat skandinavisk historia, kultur och identitet.

Efter att ha bläddrat igenom tidskriften, som har formen av en bok, så fann jag den intressant. Den består av 185 sidor som innehåller flertalet artiklar om skandinavisk historia, religion, friluftsliv, kultur och identitet.

Kultorg Nr 27.

I tidskriftens så finns samtliga skandinaviska språk representerade. Det är dock bara en artikel som är på svenska och den heter Ringens herre: kulten kring Ull i Mälardalen. Den handlar bland annat om olika synsätt och betydelser av solguden i Norden. I sinom tid så skall jag även ta mig igenom artiklarna på de andra språken. Det kan möjligen också bli en recension.

Jag känner sedan tidigare inte till Kultorg, varken föreningen eller tidskriften som delar samma namn. En kamrat som jag pratade med senare under kvällen hade dock lite information att dela med sig av.

På deras hemsida, som efter en ytlig avsyning bjuder på intressant läsning, så framgår det att tidskriften startade år 2000 och föreningen år 2002. Tidskriftens huvudteman är följande: arkeologi, folkminne, natur och motkultur. Föreningen arbetar bland annat med publicering, sociala och kulturella aktiviteter.

Ta gärna en titt på deras hemsida. Till sist så vill jag tacka personen som skickade tidskriften till mig.

Länk
Kultorg

Inga kommentarer: