tisdag 22 mars 2011

Vegetariskt middagstips

Nu var det ett tag sedan jag skrev om något som har med mat att göra. Därför följer ett recept på en vegetarisk, lättlagad och god maträtt som jag precis har gjort. Basen i maträtten är tagliatelle, valnötskärnor, ädelost och den närings- och antioxidantrika grönsaken broccoli.

Vegetarisk, lättlagad och god.

Receptet fick jag från början av en matintresserad god vän, tillika nationalist, för några år sedan. Sedan dess så har jag då och då tillagat rätten, och den är lika god varje gång. Jag brukar inte använda mig av exakta mått för ingredienserna, men jag ska göra ett försök att sammanställa vad som behövs för två personer.

Spenattagliatelle – Cirka 12 bollar
Ett färskt broccolihuvud
Ädelost - Cirka 100 gram
Valnötskärnor – Cirka 80 gram
Olivolja
Salt

Koka pastan enligt förpackningen. Skölj och skär broccolin i bitar. Bryn därefter broccolin i stekpanna tillsammans med olivolja i cirka fem minuter. Salta broccolin och tillsätt valnötskärnorna. Skölj pastan efter att den har kokat färdigt och häll ned den i stekpannan tillsammans med det andra. Sänk värmen och skär ned ädelosten i mindre skivor. Därefter är det bara att röra om så att ädelosten smälter.

Till rätten går det bra att dricka apelsinjuice eller havredryck.

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Jessica Jaunzems sa...

Åh ser jättegott ut! Det ska man prova.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Jessica Jaunzems

Det är riktigt gott, så självklart så skall du prova :)