onsdag 11 augusti 2010

Planer på medborgargarde uppmärksammas

Efter att planerna på ett medborgargarde i Vimmerby kommun offentliggjorts så kom detta att uppmärksammas i flera medier. Sveriges Radio Kalmar gjorde en ordentlig rapportering och skickade en reporter till Vimmerby för att intervjua mig, polisen och kommuninvånare. Resultatet i omröstningen som lades till i artikeln talar sitt tydliga språk.

Redan tidigt på tisdagsmorgonen så ringde SR Kalmar för att ställa frågor om det planerade medborgargardet. Sedan så kom nyheten upp i SR Kalmars nyheter under morgonen och förmiddagen. I inslaget berättades det kortfattat om planerna samtidigt som jag blev citerad.

Jag blir intervjuad av Sveriges Radio Kalmar

Även en artikel publicerade under tisdagsförmiddagen på SR Kalmars hemsida. Artikeln uppdaterades efter hand plus att en kommentarsfunktion och en omröstning lades till. På eftermiddagen anlände en reporter från SR Kalmar till Vimmerby för att göra en intervju med mig. Frågorna handlade allmänt om planerna, hur situationen ser ut i Vimmerby kommun, vad folk säger, mitt engagemang i Nationaldemokraterna och så vidare. Reportern fortsatte sedan vidare för att intervjua polis och kommuninvånare.

Under förmiddagen i dag så var ett längre inslag med i SR Kalmars nyheter under morgonen och förmiddagen. I reportaget hörs bland annat jag själv och polis Håkan Karlsson. På eftermiddagen så sändes ett reportage i det lokala samhällsprogrammet Fokus om situationen i Vimmerby, medborgargardet och så vidare.

Artikeln om medborgargardet som publicerades på SR Kalmars hemsida fick, i jämförelse med andra artiklar, många kommentarer. Ett fåtal var negativa och många var väldigt positiva. Det visade sig inte minst i omröstningen där frågan löd: ”Tycker du att det behövs ett medborgargarde?” Resultatet blev följande: Ja 73 % (112 röster), Nej 24 % (37 röster) och Vet ej 3 % (4 röster). Summa summarum: Det finns alltså både ett stort stöd och ett behov för ett medborgargarde i Vimmerby kommun.

Efter offentliggörandet så har flera personer hört av sig. Vissa för att visa sitt stöd och andra har meddelat att de gärna vill hjälpa till. Är även du intresserad av att göra Vimmerbys gator tryggare? Hör av dig genom att skicka ett mail!


Relaterat
Medborgargarde nära i Vimmerby

Länkar till Sveriges Radio Kalmar
Medborgargarde planeras i Vimmerby
Vimmerbyborna vill ha fler poliser

13 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte lite komiskt att Rasmus Gårdebrink, som tillsammans med sina vänner själva många gånger blivit förhörda och dömda av polisen, ska leda ett medborgargarde?

Anonym sa...

Tycker detta är en mycket bra ide', men jag tycker Polisen (Håkan?) i intervjun har rätt man kan kalla det något annat än medborgaregarde. Ibland kan man välja den lätta vägen för att uppnå ett mål, detta är en bra ide, gör inte en kamp av det så attraherar du nog fler som vill hjälpa till. "Nattvandrare som du själv nämnde i intervjun torde räcka till.

Om detta blir något du engagerar dig i utan att göra det till ett politiskt åtagande ställer jag gärna upp och hjälper till. Detta borde bli ett blocköverskridande projekt.

D.S

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 1

Det komiska är att du är anonym samtidigt som du yrar omkring med saker som du uppenbarligen inte har någon aning om. Jag uppmanar dig att invänta ytterligare information, i stället för att spekulera med tomma ord.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 2 (D.S)

Kul att du uppskattar idén, och visst skulle en annan benämning kunna användas framöver. Jag kan dock tänka mig att det inte hade blivit lika uppmärksammat om vi inte hade valt att kalla det för ett medborgargarde. Personligen så anser jag även att debatten är ytterst viktig, att folk börjar diskutera situationen i kommunen. Genom uppmärksamheten så har vi skapat en debatt kring ämnet och det är bra. Att döma av alla reaktioner så finns det ett stort stöd för denna verksamhet.

Det finns många planer på hur verksamheten skulle kunna se ut och det handlar inte om att konkurrera med polisen eller slå folk på käften. Det handlar om sunt förnuft och vi har diskuterat allt ifrån nattvandring och jourtelefon till att fungera som socialt stöd och försöka samordna hela vuxenvärlden för ett bättre och tryggare Vimmerby.

Tanken är att alla som har goda avsikter skall få delta i verksamheten. Vi kommer att försöka organisera verksamheten så snart som det är möjligt. Mer information följer.

Anonym sa...

Jag ska följa detta med stort intresse och anmäla mig som frivillig till att hjälpa till där det behövs då tiden är kommen.

D.S

Mr L sa...

Det är inte alls komiskt, Rasmus är en ordentlig och rak person! Och fler och fler börjar prata om det här, så det kommer nog bli bra!

Anonym sa...

All heder till dig Rasmus Gårdebrink. Du är ett riktigt energiknippe och det glädjer mig varje gång jag hör något om dig. Fortsätt på samma spår så är snart segern våran!

Gammal Vimmerbybo

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Mr L

Du har helt rätt att fler och fler personer har börjat prata om detta. Inte minst efter att det blev uppmärksammat i media. Jag hoppas att vi ska kunna bidra så gott vi kan för att skapa ett tryggare Vimmerby.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 3 (Gammal Vimmerbybo)

Tack för de uppmuntrande orden :)

Ja, vi kämpar på i samma anda och hoppas på stora framgångar. Skam den som ger sig!

Anonym sa...

Anonym 1:

Varför raderar du ofta mina inlägg? Du som är så mån om att alla ska ha rätt att säga sitt och nå ut med frågor och åsikter? Känns som dubbelmoral!

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 1

För det första så raderar jag kommentarer väldigt sällan. För det andra så bör du läsa och följa kommentarsreglerna. Kan du inte acceptera dem så behöver du inte kommentera. För vidare diskussion om detta så får du skicka ett mail, då detta avviker från inläggets ämne och handlar om bloggen.

Anonym sa...

Ge alla gummibrännare ett jobb att gå till. Föräldrar på stan är bra. Medborgargarde låter väl tillspetsat, så stora är väl inte problemen, men jag är å andra sidan aldrig ut om nätterna.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 2

Självklart så bör alla ha möjligheten att gå till ett jobb, men för att nå ett verkligt resultat så måste grundproblemen bemötas. Jag anser att problemen som vi ser i dag är skapade av en ansvarslös politik och ett bristande ansvar från hela vuxenvärlden. Ett första steg är således att upphöra med daltandet och samordna hela vuxenvärlden.

Om du läser min kommentar ovan så får du en någorlunda förklaring till benämningen medborgargarde. I vilket fall som helst så är jag övertygad om att det behövs mer medborgarengagemang, för vad skall folk göra när polisen inte räcker till?