fredag 18 juni 2010

Annons på Expos hemsida ska skapa intresse för Astrid Lindgren

För många av oss så har Astrid Lindgren, Sveriges folkkäraste barnboksförfattarinna, och hennes verk varit närvarande på olika sätt i våra liv i allmänhet, men kanske i vår uppväxt i synnerhet. Nu vill dock bolaget Astrid Lindgrens Näs AB förknippa henne med vänsterextremism och förföljelse av oliktänkande genom en annons på Expos hemsida.

Annonsen på Expos hemsida skall ha kommit upp den 15 mars i år och den finns fortfarande kvar. Jag tyckte att det var märkligt att Astrid Lindgrens Näs AB, som verkar för att bevara hennes gärning genom olika utställningar, föreläsningar osv. vid hennes barndomshem Näs i Vimmerby, valde att annonsera på Expos hemsida. Inte minst med tanke på att Expo använder sig av djupt odemokratiska metoder för att förfölja oliktänkande och har klara kopplingar till den vänsterextrema rörelsen. Att Astrid Lindgren skulle stå för detta har jag svårt att föreställa mig, så jag började smått undersöka anledningen till den valda annonsplatsen.

Jag sökte igenom hemsidan för Astrid Lindgrens Näs, men hittade inte några direkta svar på min fråga. Däremot så hittade jag en blogg som drivs av bolagets VD, Kjell Åke Hansson, tidigare bland annat journalist på DN. På bloggen hittade jag ett inlägg om annonseringen på Expos hemsida där Hansson bland annat skriver följande:

Expo är en tidskrift som gjort till sin huvuduppgift att skriva om främlings-fientliga och rasistiska sammanslutningar av olika slag och vänder sig till den som är intresserad av debatt om flyktingpolitik, invandrarfrågor och främlingsrädsla.

Vi tror att många av Expos läsare känner stor sympati för de ställnings-taganden i flyktingfrågor som Astrid Lindgren en gång gjorde. Vi hoppas förstås att de via vår banner ska hitta hit till Astrid Lindgrens Näs för att få veta mer - det är skälet till vår banner, precis som överallt där vi annonserar.

Med anledning av detta så stod det klart för mig att Hansson inte hade någon kunskap om vad Expo är eller hur dem verkar. Jag bestämde mig då för att ringa upp Hansson och prata med honom om detta samt ställa några frågor. Efter någon minuts samtalande och obekväma frågor så ber han mig dock att skicka mina frågor över e-post då han inte vill bli felciterad. Jag går med på detta och får svaren relativt omgående.

Mina frågor var få och korta. På min första fråga så bad jag Hansson att kort beskriva Astrid Lindgrens inställning till demokrati och yttrandefrihet. Han svarar bland annat att ”Astrid Lindgrens inställning till demokrati och yttrandefrihet är väl känd – hon var demokrat och för en vidsträckt yttrandefrihet.

Astrid Lindgren var en vän av demokrati och yttrandefrihet. Hennes namn förknippas nu med vänsterextremism och odemokratiska metoder genom en annons på Expos hemsida

I min andra fråga undrar jag över anledningen till annonseringen på Expos hemsida och om inte bolaget bör vara opolitiskt. Hansson menade då att syftet med annonseringen var att hitta kunder och locka besökare. Att annonsera på någon nationalistisk hemsida var dock inte aktuellt.

Jag frågar vidare om de aldrig funderade på att det kunde se märkligt ut att öppet synas på Expos hemsida eller över huvud taget bli sammankopplad med deras verksamhet. Detta med tanke på att Expo använder sig av odemokratiska metoder och har kopplingar till extremvänstern. Hansson menar då att frågan innehåller mina egna värderingar och att han därför inte vill ta ställning till det, trots att det är allmänt känt att Expo inte har rent mjöl i påsen.

Han väljer dock att besvara en del av min fråga, nämligen den om de inte funderade på att det kunde se märkligt ut att synas på Expos hemsida. På detta svarar Hansson följande ”Expo arbetar aktivt mot främlingsfientlighet och rasism. Vi anser mot den bakgrunden inte att det är olämpligt att ha en reklambanner på Expos hemsida.

Den största anledningen till att jag kontaktade Hansson om detta var att jag kände mig tvingad till det. Ja, jag kände helt enkelt att jag var tvungen att ta mitt demokratiska ansvar på allvar. Jag ville göra en insats och rädda Astrid Lindgrens minne från att sammankopplas med vänsterextremism och obskyra människor som verkligen inte delar hennes uppfattning när det gäller demokrati och yttrandefrihet.

Istället för att sitta passiv och titta på medan Astrid Lindgrens Näs AB gör bort sig så valde jag att agera och hoppades på att det skulle leda till ett betänkande om det verkligen var rätt val att annonsera hos stiftelsen Expo. Till min förvåning så blev det ingen direkt reaktion, vilket jag hoppas talar för bristande lärdom snarare än medvetet val, för lärdomen kan alltid utvecklas. Jag kan inget annat än konstatera att det är ledsamt att Astrid Lindgren även i fortsättningen kommer att sammankopplas med Expo och dess tvivelaktiga verksamhet.

6 kommentarer:

Robert sa...

Kanon bra skrivet och rätt agerat!

Anonym sa...

Annonseringen kanske är en reaktion på er försäljningen av tantens böcker?

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Robert

Tack så mycket! Vi får hoppas att de kommer på bättre tankar och tar bort annonsen.

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 1

Det vore märkligt agerat av dem att annonsera på en sådan sida enbart för att vår butik säljer några titlar av Astrid Lindgrens böcker, men vem vet?

Det är dock inget som jag har fått reda på, men jag har svårt att tro att det enbart skulle handla om en vanlig annons som över allt annars.

Däremot så vet jag att Saltkråkan AB, bolaget som till 70 % äger Astrid Lindgrens värld, stödjer Expo ekonomiskt.

Anonym sa...

Men lilla gubben, du skriver att "Expo använder sig av odemokratiska metoder och har kopplingar till extremvänstern" och har en väldig massa fler påståenden angående deras påstådda vänstervridning. Men vart har du dina belägg? Jag håller med mannen du mailade, du lägger in egna värderingar i det du skriver, vart finns faktan?

Rasmus Gårdebrink sa...

Till Anonym 2

Det är allmänt känt att "Expo använder sig av odemokratiska metoder och har kopplingar till extremvänstern". Det finns mängder med artiklar skrivna i ämnet.

Ett exempel är denna sida - http://www.nd.se/hotet/